Att tänka på när ni väljer arbetskläder

By Date: 2019/02/13 in Företagande, Marknadsföring

Många yrken kräver arbetskläder och uniform. Det skapar samhörighet mellan kollegor och ökar exponeringen av varumärket. Det blir också lätt för kunder att se vilket företag personer kommer från och hitta rätt person för att fråga om hjälp. Att välja arbetskläder till företaget är inte bara att peka och beställa. Det finns flera aspekter att ha i åtanke. 

Säsongskläder

Om dina arbetare jobbar utomhus och inomhus behöver du beställa mer än en uppsättning. Det ska finnas varma och svala kläder att arbeta i. Men undersök också om de anställda behöver vissa skydd såsom rejäla arbetsbyxor som skyddar benen och håller länge. När alla anställda behöver två uppsättningar var blir det snabbt kostsamt men försök inte att köpa det allra billigaste. De kommer inte att hålla lika länge och plötsligt blir det lika dyrt eller ännu dyrare.

Loggan

En av de viktiga delarna är märkningen på kläderna. Prata med experter, företag som sysslat med profilkläder i flera år, för att få bra tips om var loggan ska placeras samt om annan information ska inkluderas. Har alla personer en egen tröja eller har ni ett lager med profilkläder som de anställda kan välja mellan? Om kläderna är personliga kan du med fördel även trycka namn och titel på bröstet eller sidan av benet.

Färger

Har ni redan en grafisk profil är ni nästan tvungna att följa den. Profilen stipulerar vilka färger som ska användas i alla marknadsföring. Ibland behöver du använda fler än en, andra gånger går det bra att använda en av färgerna. Men tänk även på arbetet som ska utföras. Vitt är ingen bra färg om de anställda lätt blir smutsiga under arbetets gång. Du kan alltid använda en mörk grundfärg och använda dina valda profilfärger till logga och detaljer såsom färgade armar.